In november 2011 verscheen een advertentie in de bladen van PvdA over de Den Uyl-leergang. De gegadigden werden uitgenodigd te solliciteren voor deelname aan deze leergang. De eerste selectieronde bestond uit de beoordeling van een motivatiebrief, curriculum vitae en een opstel over ideeën, idealen en ambities. Gezien mijn grote belangstelling voor deelname aan deze leergang heb ik de gevraagde stukken opgestuurd en zo mijn interesse kenbaar gemaakt.
Na de eerste selectieronde werd ik uitgenodigd deel te nemen aan een tweede selectieronde. Deze bestond uit een selectieweekend. Tijdens dat weekend, dat begin februari 2012 plaatsvond, werden de kandidaten door assessoren getoetst op diverse vaardigheden en competenties. Verder vond als toetsonderdeel per deelnemer een gesprek plaats over visie en ambities. In totaal gingen twintig kandidaten door voor deelname aan de Den Uyl-leergang. Deze leergang duurt in totaal zo’n anderhalf jaar.
Ik kan tijdens deze leergang veel kennis, inzicht en vaardigheden opdoen om zo mijn idealen en ambities binnen de politiek op een effectieve en doeltreffende wijze te realiseren. Het is een mooie kans en een geweldige uitdaging voor mij om deze leergang te kunnen volgen. En ik heb er heel veel zin in. Hieronder volgt nog enige informatie over de profiel van de deelnemer aan de Den Uyl-leergang en over de inhoud van deze leergang.
Profiel van de deelnemer aan de Den Uyl-leergang
De Den Uyl-leergang is een leergang voor mensen die in potentie een rol willen en kunnen spelen aan de top van het politieke- en bestuurlijke spectrum. Voor mensen die het in zich hebben zich te ontplooien tot de beste sociaaldemocratische volksvertegenwoordigers en bestuurders.
De deelnemer van de Den Uyl-leergang is iemand die zich met passie en overtuiging wil inzetten voor de samenleving en het sociaaldemocratische gedachtegoed. Hij is een oorspronkelijk denker en heeft een gezonde en ambitieuze motivatie, een realistische kijk op de maatschappij en een sterke wil om zaken in beweging te zetten.
Een heel belangrijk aspect bij de leergang is om vanuit een sociaaldemocratisch wereldbeeld te kunnen functioneren in een politieke omgeving en bewezen in staat te zijn te kunnen presteren in die omgeving. Om dit waar te kunnen maken zal de deelnemer moeten voldoen aan een drietal competenties, namelijk:
- Denken en inter-persoonlijk handelen
- Energie en leiding geven
- Indruk maken en geloofwaardigheid uitstralen
Na de voltooiing van de leergang hebben de deelnemers voldoende bagage in huis waardoor ze in al hun optredens zichtbaar en herkenbaar zijn als sociaaldemocraat. Ze kunnen inspireren, kunnen verbindingen leggen tussen verschillende groepen in de samenleving en vinden dit ook leuk, kunnen schakelen tussen bestuurlijke, politieke én technocratische niveaus.
Het zullen mensen zijn die grote ontwikkelingen zien en politiek ideologisch vertalen in debat, in de media en op straat, maar ‘het kleine’ nooit uit het oog verliezen. Het zijn mensen met durf en met een politieke antenne. Na het volgen van de Den Uyl-leergang zijn de deelnemers in staat om:
- Het sociaal democratisch gedachtegoed mede vorm te geven en overtuigend, aansprekend en in begrijpelijke taal over het voetlicht te brengen,
- Idealen en beginselen van de PvdA in haalbare en realistische voorstellen binnen beleidsterreinen te vertalen,
- De PvdA te representeren in de ‘publieke arena’ en maatschappelijke geluiden te vertalen tot een politiek debat,
- Relevante netwerken in en buiten de partij en maatschappelijke allianties om plannen te (kunnen) realiseren aan te gaan, op te zetten en te onderhouden,
- Een relatie met de leden van de PvdA op te bouwen en te onderhouden, met als doel de eigen achterban aan zich te binden,
- Alle vormen van communicatie in te kunnen zetten, met als doel de sociaaldemocratische idealen en doelen te kunnen verwoorden en verwezenlijken,
- Met veel informatie om te gaan, te selecteren en hoofdzaken van details te onderscheiden en zich een oordeel te vormen op basis van visie, kennis en inbegrip van meningen en gevoelens van derden,
- Keuzes op een heldere manier en met gezag te verwoorden en daarin zelfstandig te acteren; leiding te nemen in een debat; leiding te nemen in een groep mensen, etc.,
- Binnen de politieke werkelijkheid en met kennis over de vele aspecten die behoren tot de politieke mores, zaken voor elkaar te krijgen,
- Een voorbeeldfunctie te vervullen ten aanzien van integer gedrag en is bereid zich te verantwoorden als hierover vragen zijn.
Inhoud van de Den Uyl-leergang
De leergang wordt verdeeld in een vijftal studieblokken en een stage, verdeelt over een periode van circa anderhalf jaar (afhankelijk van de duur van de stage). Gedurende de leergang wordt constant aandacht besteed aan denken en doen, contact met de partij, contact met de samenleving, communicatieve vaardigheden en politieke attitude. Verder heeft de leergang een verplichtend karakter, wordt het proces van ontwikkeling nauwkeurig bijgehouden en is tussentijdse uitval dus ook mogelijk en wordt de leergang gedragen en mede vorm gegeven door partijprominenten.
Een belangrijk ingrediënt in de leergang is het persoonlijke leerplan, dat uitgaat van eigen leerdoelen. Daarnaast worden een zestal modules aangeboden.
Blok 1: De politieke arena
Politieke – en parlementaire geschiedenis, politieke filosofie en theorie; Staats- en bestuursrecht en -kunde, het politieke krachtenveld en politieke op verschillende (nationaal en internationaal), (bestuurlijke) niveaus. Ter verwerving van kennis en inzicht in:
- Grote politieke systemen, de macht van wetgeving en uitvoering, constructies van macht en andere politieke concepten.
- De veranderende opvattingen over wat politiek is en hoe zich dit kan en mag manifesteren en weet die te vertalen naar de eigen tijd en toekomst.
- Staatsrecht, bestuursrecht en elementaire begrippen uit de bestuurskunde en weet deze toe te passen in de dagelijkse praktijk
- Politieke krachtenvelden en begrijpt hoe deze te waarderen, te herkennen, te identificeren en als dit mogelijk is in te zetten voor het behalen van eigen doeleinden
- Hoe de politiek op verschillende bestuurlijke niveaus functioneert en met elkaar samenhangt.
Blok 2: De politieke visie
Sociaaldemocratische ideologie (in relatie tot andere politieke stromingen), beginselen en idealen ook in de politieke praktijk, persoonlijke visieontwikkeling en de vertaling daarvan in politiek handelen. Ter verwerving van kennis en inzicht in:
- De geschiedenis en ontwikkeling van de ideologie en partij en andere politieke stromingen in Nederland en Europa, evenals de samenstelling en het gedrag van het electoraat, de rol van volksvertegenwoordigers en activiteiten van politieke partijen en weet zich te plaatsen in dat verhaal
- Benaderen van een politiek onderwerp vanuit een ideologisch perspectief en weet er die punten in te vinden die daarvoor van belang zijn
- Vertalen van maatschappelijke problemen in politieke kwesties en weet deze politieke kwestie ideologisch te duiden
- De eigen visie op de mens en maatschappij en weet deze visie in heldere, samenhangende taal over het voetlicht te krijgen
Blok 3: De praktijk van politiek
De praktijk van politiek, politieke mores in de diverse politieke gremia en politiek in je leven. Ter verwerving van kennis en inzicht in:
- De praktijk van politiek en politieke mores en weet zichzelf in die werkelijkheid te plaatsen
- De politieke mores in de diverse politieke gremia, van lokaal tot internationaal, en weet deze te herkennen, te plaatsen en ziet daarin de ruimte en mogelijkheden
- Het effect van politiek in je leven en de wijze waarop politiek je leven en het leven van je naasten beïnvloed
Blok 4: De politicus die vertegenwoordigt en communiceert
Politieke representatie in relatie tot de democratie, Politieke attitude en leiderschap, Communicatiemiddelen, -mogelijkheden en de beheersing van communicatieve vaardigheden. Ter verwerving van kennis en inzicht in:
- Politieke representatie (vormen) en in relatie daarmee democratie en de diverse rollen daarbinnen
- De eigen politieke stijl en weet deze te hanteren
- Diverse vaardigheden betreffende gedrag en leiderschap en heeft zich deze vaardigheden eigen gemaakt
- Communicatiemiddelen en -mogelijkheden en beheerst communicatieve vaardigheden die nodig zijn in de politieke praktijk
Blok 5: De politicus die presteert
Sociaaldemocratische beleidsdossiers en beleidsbeïnvloeding, persoonlijke effectiviteit, macro economie en (staats)financiën in relatie tot de ontwikkelingen in de maatschappij en op de mens. Ter verwerving van kennis en inzicht in:
- De ontwikkelingen in de (macro) economie, de effecten daarvan en hoe ermee om te gaan
- De weerslag van (macro) economische ontwikkelingen op het dagelijks leven van mensen en de ontwikkeling van de maatschappij
- De eigen persoonlijke effectiviteit in een complexe politieke omgeving.
- Voor de sociaaldemocratie belangrijke beleidsdossiers en weet er een visie op te geven evenals concrete politieke actie op te bedenken
- Het politieke krachtenveld als het gaat om beleidsontwikkeling en in de bijdrage van politiek op het gebied van de ontwikkeling van de samenleving
- De vorming van beleid en hoe dit aangepast en bijgestuurd kan worden en weet dit te doen door het politieke handwerk soepel te beheersen
Blok 6: Stage
De opgedane kennis en vaardigheden worden getoetst en in praktijk gebracht in een uitdagende omgeving. Ter verwerving van kennis en inzicht in:
- De politieke praktijk van alle dag en weet zich er staande te houden en ook de eigen opdracht te vervullen
- De relevantie van de opgedane kennis en weet deze kennis in de praktijk te verbreden en verdiepen en te toetsen aan de praktijk van politiek
- De politieke mores en weet zich er in thuis te maken
- De eigen sterkten en zwakten, waaronder sociale en communicatieve vaardigheden
- De relevantie van een politiek netwerk en weet deze in de praktijk uit te bouwen en te onder houden, onder meer ten behoeve van het welslagen van de eigen doelstelling